Το ψηφιακό δυναμικό που θα μπορούσε να απελευθερωθεί προς
όφελος των Ευρωπαίων πολιτών και των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων είναι πολύ
πλούσιο. Από τις διαδικτυακές αγορές και σπουδές μέχρι την πληρωμή λογαριασμών
και τη χρήση δημοσίων υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, την απάντηση δίνει το
Ίντερνετ, εφόσον βεβαίως υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Αυτό είναι το
συμπέρασμα του νέου Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (Digital Economy
and Society Index, DESI) που ανέπτυξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έδωσε στη
δημοσιότητα περί τα τέλη Φεβρουαρίου του 2015. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το πόσο
ψηφιακή είναι μια χώρα ποικίλλει μεταξύ των χωρών της ΕΕ και ότι τα σύνορα
παραμένουν εμπόδιο για μια ολοκληρωμένη Ψηφιακή Ενιαία Αγορά.
Το νέο εργαλείο δίνει μια συνοπτική εικόνα, ανά χώρα, της
συνδεσιμότητας, των δεξιοτήτων στη χρήση του διαδικτύου, των διαδικτυακών
δραστηριοτήτων, καθώς και του βαθμού ανάπτυξης ορισμένων βασικών ψηφιακών τεχνολογιών
και ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών. Τα στοιχεία είναι ως επί το πλείστον του 2013
και του 2014, και παρέχουν μια γενική εικόνα της ψηφιακής Ευρώπης, καθώς και
κατάταξη των χωρών με βάση τις καλύτερες επιδόσεις στον ψηφιακό τομέα. Ο δείκτης συνδυάζει πάνω από 30 επιμέρους
δείκτες και χρησιμοποιεί ένα σύστημα στάθμισης για την κατάταξη κάθε χώρας με
βάση τις ψηφιακές της επιδόσεις. Είναι ένα αναλυτικό εργαλείο που παρέχει την
πρώτη ύλη για την υλοποίηση της στρατηγικής για την ψηφιακή ενιαία αγορά.
Για τον υπολογισμό
της συνολικής βαθμολογίας, κάθε ομάδα και υποομάδα δεικτών έλαβε έναν ειδικό
συντελεστή στάθμισης από εμπειρογνώμονες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η
συνδεσιμότητα και οι ψηφιακές δεξιότητες («ανθρώπινο κεφάλαιο»), τα οποία
θεωρούνται θεμέλια της ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας, συμβάλλουν το καθένα
στην τελική βαθμολογία με ποσοστό 25% (η μέγιστη βαθμολογία ψηφιακών επιδόσεων
είναι 1). Η ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας ανέρχεται σε 20%, δεδομένου ότι
η χρήση των ΤΠΕ από τις επιχειρήσεις αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους
μοχλούς ανάπτυξης. Τέλος, οι διαδικτυακές δραστηριότητες («χρήση του
διαδικτύου») και οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες συμβάλλουν αμφότερες με ποσοστό
15%. Το διαδικτυακό εργαλείο για τον Ψηφιακό Δείκτη είναι ευέλικτο και
επιτρέπει στους χρήστες να πειραματίζονται με διαφορετικούς συντελεστές
στάθμισης για κάθε επιμέρους δείκτη και να βλέπουν πώς αυτό επηρεάζει τη
συνολική κατάταξη.
Τα κύρια συμπεράσματα του Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και
Κοινωνίας είναι τα εξής:
- Η ψηφιακή εμπειρία εξαρτάται από τη χώρα στην οποία βρίσκεστε, καθώς οι επιδόσεις ποικίλλουν από
χώρα σε χώρα, ξεκινώντας από τις χώρες με τις καλύτερες ψηφιακές επιδόσεις,
όπως η Δανία και φθάνοντας στις χώρες με τις χαμηλότερες επιδόσεις, όπως η
Ρουμανία.
- Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο τακτικά:
75% το 2014 (έναντι 72% το 2013), ποσοστό που κυμαίνεται από 93% στο
Λουξεμβούργο μέχρι 48% στη Ρουμανία.
- Οι Ευρωπαίοι επιθυμούν να έχουν πρόσβαση σε
οπτικοακουστικό υλικό στο διαδίκτυο: Το 49% των Ευρωπαίων που
χρησιμοποιούν το διαδίκτυο παίζουν ή τηλεφορτώνουν παιχνίδια, εικόνες, ταινίες
ή μουσική. Το 39% των νοικοκυριών που έχουν τηλεόραση παρακολουθούν βίντεο επί
παραγγελία.
- Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) συναντούν
εμπόδια όσον αφορά το ηλ.
εμπόριο: μόνο το 15% των ΜΜΕ πωλούν μέσω διαδικτύου - και από το ποσοστό
αυτό, λιγότερες από τις μισές κάνουν πωλήσεις εκτός συνόρων.
- Οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες αποτελούν
καθημερινή πραγματικότητα σε ορισμένες χώρες, ενώ είναι σχεδόν ανύπαρκτες σε
άλλες: Το 33% των χρηστών του διαδικτύου στην Ευρώπη χρησιμοποιούν
ηλεκτρονικά έντυπα για τη διαβίβαση πληροφοριών σε δημόσιες αρχές, με ποσοστά
που κυμαίνονται από 69% στη Δανία έως 6% στη Ρουμανία. Το 26% των γενικών
ιατρών στην Ευρώπη χρησιμοποιούν ηλεκτρονική συνταγογράφηση για να στέλνουν
συνταγές σε φαρμακοποιούς μέσω διαδικτύου, αλλά το ποσοστό αυτό κυμαίνεται από
100% στην Εσθονία μέχρι 0% στη Μάλτα.
Πόσο ψηφιακή είναι η Ελλάδα; Η Ελλάδα ανήκει στην ομάδα
χωρών με χαμηλές επιδόσεις, χαμηλότερες του μέσου όρου. Έχει συνολική
βαθμολογία 0,36 και κατατάσσεται στην 26η θέση μεταξύ των 28 κρατών μελών
της ΕΕ. Σε σχέση με το προηγούμενο έτος, έχει σημειώσει πρόοδο όσον
αφορά τη συνδεσιμότητα. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το 100% των
ελληνικών νοικοκυριών έχουν πρόσβαση σε σταθερές ευρυζωνικές υπηρεσίες,
το 37 % δεν έχει ακόμη συνδρομή σε αυτές. Η Ελλάδα υστερεί από την
πλευρά της ζήτησης, με χαμηλό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων (μόνο το 59%
είναι τακτικοί χρήστες του διαδικτύου, ενώ το 33% δεν έχουν
χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο) και εμπιστοσύνης (οι περισσότεροι
Έλληνες εξακολουθούν να μην πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ή
ηλεκτρονικές συναλλαγές). Η κατάσταση αυτή αποτελεί τροχοπέδη στην
ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας. Οι διαδικτυακές δημόσιες υπηρεσίες
αποτελούν βασική πρόκληση για την Ελλάδα, δεδομένου ότι η χώρα είναι
μεταξύ των τελευταίων στην ΕΕ. Ωστόσο, είναι θετικό ότι το 38% των
χρηστών του διαδικτύου έχουν ανταλλάξει συμπληρωμένα έντυπα με τη
δημόσια διοίκηση μέσω διαδικτύου.
ΣΧΕΤΙΚΑ LINKS:
Βλ. σχετικό
ιστότοπο:
Το προφίλ DESI
της Ελλάδας:
ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/dae/document.cfm?action=display&doc_id=8816
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου